Ta strona używa pliki cookies (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Więcej o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki internetowej znajdziesz tutaj.

Szkolenia Managerskie

Program: Trening interpersonalny kadry kierowniczej - 2 - 3 dni

Prowadzący: Piotr Sajewicz

Motto szkolenia:

„Jeżeli nadal będziesz MYŚLAŁ, w sposób, w który dotychczas myślałeś, jeżeli nadal będziesz DZIAŁAŁ w sposób, w który dotychczas działałeś…to będziesz nadal OSIĄGAŁ REZULTATY, które dotychczas osiągałeś.”

Brian Tracy

Cel szkolenia:

Podniesienie umiejętności kierowania poprzez rozwój indywidualnych umiejętności interpersonalnych i wzrost świadomości kierowników własnych zachowań w sytuacjach zawodowych.


Korzyści ze szkolenia:

  • AUTODIAGNOZA postawy i stylu działania, preferowanych ról zespołowych. Wskazanie mocnych stron i obszarów rozwojowych w dalszym rozwoju własnego potencjału - ROZWÓJ ŚWIADOMOŚCI.
  • Wypracowanie indywidualnych nawyków efektywnego działania – określenie celu SMART, podnoszenia WŁASNEJ EFEKTYWNOŚCI.
  • Określenie zachowań kierowniczych i opisanie ZASAD WSPÓŁPRACY w doskonaleniu pracy zespołowej.
  • Zbudowanie wzorca zachowań w BUDOWANIU RELACJI w zespole i KONTROLI WŁASNYCH EMOCJI.
  • Rozwój umiejętności KOMUNIKACJI i obiegu informacji w kontakcie ze współpracownikami.
  • Podniesienie UMIEJĘTNOŚCI ASERTYWNEJ komunikacji – wypracowanie wskaźników asertywnego stylu komunikacji.
  • Poszerzenie doświadczenia w zakresie przekazywania konstruktywnej INFORMACJI ZWROTNEJ.
  • Wytrenowanie określonych schematów własnych zachowań w ROZWIĄZYWANIU SYTUACJI KONFLIKTOWYCH.
  • Wypracowanie skutecznych metod radzenia sobie z problemami i konfliktami poprzez metodę „BURZY MÓZGÓW”.
  • Opracowanie indywidualnej metody wykorzystania nabytych umiejętności poprzez ZADANIE WDROŻENIOWE.

Metodologia prowadzenia zajęć:

Szkolenie przebiegać będzie w formule warsztatowej, realizowane przede wszystkim w oparciu o ćwiczenia i scenki odzwierciedlające realne sytuacje (sytuacje trudne) z zakresu kierowania w zespole. Cechować się będzie dużą intensywnością i dynamiką - charakterystyczne jest maksymalizowanie aktywności wszystkich uczestników poprzez wprowadzenie angażujących i atrakcyjnych metod szkoleniowych, by realizowane treści szkolenia mogły zostać dogłębnie zrozumiane i przyswojone. Ważnym elementem szkolenia jest dzielenie się uczestników posiadaną wiedzą i doświadczeniami. 

Dodatkowo, uczestnicy szkolenia, realizując zadania stawiane przez trenera przekonują się, że możliwości grupy nie są prostą sumą potencjału jej uczestników, ale nową jakością. Chcąc rozwiązać zadanie i osiągnąć cel, potrzebne jest ustalenie i stosowanie zasad współpracy, jasna i rzeczowa komunikacja, motywacja i udział wszystkich członków zespołu oraz ich integracja wokół celu. Poprzez praktykę, uczestnicy szkolenia poznają korzyści płynące z zespołowej formy działania.

Metody prowadzenia zajęć:

  • Mini – wprowadzenia teoretyczne;
  • Dyskusje kierowane wykorzystujące interakcje grupy z trenerem;
  • Dynamiczne ćwiczenia symulujące realne sytuacje;
  • Studia przypadków - analiza konkretnych sytuacji występujących w pracy;
  • Testy psychometryczne pogłębiające samowiedzę uczestników;
  • Prezentacje w wykonaniu uczestników.

Ramowy program szkolenia:

Moduł 1: Wprowadzenie tematu szkolenia:

  • Sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i metody realizacji zajęć.
  • Zebranie oczekiwań uczestników.
  • Ćwiczenie ice-breaker.

Moduł 2: Moje nastawienie i jego wpływ na osiągany efekt – świadomość własnego stylu działania:

  • Postawa zawodowa kierownika: proaktywna vs. reaktywna – konsekwencje wyboru.
  • Strefa zainteresowania i strefa wpływu w rozwoju własnego potencjału.
  • Nastawienie proaktywne w rozwoju osobistym i zawodowym – skuteczność własnego działania. Zachowania zawodowe, jako wypadkowa rozszerzania strefy wpływu.
  • Ownership” - wewnątrz sterowność i zaangażowanie w działaniu – ćwiczenie.
  • Uwarunkowania własnego stylu działania a wybór języka – ćwiczenie „proaktywne komunikaty”:
    • „Twój język determinuje twoje zachowania” (nie mogę, muszę, nic nie mogę zrobić);
    • Język ludzi proaktywnych (zrobię, wybieram, popatrzmy, co da się zrobić).
    • Autodiagnoza własnego stylu działań – ćwiczenie „mój styl działania”. Świadomość mocnych stron i obszarów rozwojowych w rozwoju własnego potencjału i współpracy w zespole.

Moduł 3: Nawyki skutecznego działania kierownika:

  • Ukierunkowanie własnych działań na osiąganie celu. Wyznaczanie celów operacyjnych – metoda SMART – ćwiczenie „wykonanie zadania”.
  • Funkcje kierownicze zaangażowane w zarządzanie pracownikami.
  • Postawa odpowiedzialności: odpowiedzialność za zadanie i za współpracę w zespole – ćwiczenie „wskaźniki w zachowaniu kierownika”.
  • Proces podnoszenia własnej efektywności. Uczenie się na własnym doświadczeniu – optymalizacja własnego stylu działania.
  • Zasady skutecznego działania a indywidualne preferencje: kształtowanie indywidualnej strategii skutecznego działania.

Moduł 4: Strategie działań kierownika w zespole zasady efektywnej współpracy „case study”:

  • Tworzenie atrakcyjnej przyszłości;
  • Wsłuchiwanie się w oczekiwania Klientów – zewnętrznych i wewnętrznych;
  • Wykorzystywanie potencjału ludzkiego;
  • Zarządzanie pracą w sposób poziomy;
  • Budowanie osobistej wiarygodności.
    • „Zachowania kierownika w zespole” – ćwiczenie.
    • Efekt synergii w pracy zespołowej.
    • Role zespołowe – „typologia Belbina” a świadomość własnych preferencji do określonych działań – ćwiczenie.

Moduł 5: Budowa relacji ze współpracownikami w praktyce kierowania – „case study”:

  • Uzasadniona krytyka;
  • Udzielanie pełnomocnictwa;
  • Wyrażanie uznania;
  • Zachęcanie do twórczego działania.
    • Budowanie autorytetu kierownika – czynniki wspierające i hamujące.
    • Inteligencja emocjonalna IE: samoocena i samoświadomość w kontroli własnych emocji.

Moduł 6: Precyzyjne wyrażanie własnych myśli, czyli efektywna komunikacja ze współpracownikami:

  • Bariery w efektywnej komunikacji – zniekształcenia informacji.
  • Zakłócenia związane z nadawcą – precyzja wypowiedzi a pojęcia wieloznaczne.
  • Formułowania pytań – zasada „lejka” w pozyskiwaniu informacji.
  • Słuchanie pro aktywne – posługiwanie się parafrazą.
  • Słowa i zdania budujące pozytywne wrażenie – pozytywny przekaz informacji.
  • „Jak nas widzą tak nas piszą”, czyli komunikacja niewerbalna w budowaniu relacji.
  • Skuteczność komunikacji jedno i dwustronnej.
  • Bariery w tworzeniu efektywnych sprzężeń zwrotnych – „skuteczny przekaz informacji case study”.

Moduł 7: Asertywny styl komunikacji kierownika:

  • Definicje pojęć: agresja – uległość – asertywność.
  • Style komunikacji – ćwiczenie, „po czym współpracownicy poznają, że stosuje styl asertywny”. Wskaźniki stylu komunikacji w realizacji zadań zawodowych.
  • Prawa asertywności a ich zastosowanie w realiach pracy.
  • Wyrażanie swoich opinii, obrona przekonań.
  • Zamiana oceny na opinie – asertywna odpowiedź na słuszną i niesłuszną krytykę – „ćwiczenie”.
  • Komunikaty „JA" - klucz długofalowego porozumienia – ćwiczenie: „ja – ty”.
  • Odzwierciedlanie – dopasowanie do stylu partnera komunikacji.
  • Fakty a interpretacje informacji i emocje w prowadzeniu rozmowy.
  • Asertywna odmowa – „umiejętność mówienia nie” – ćwiczenie.
  • Praktyczne stosowanie techniki „zdarta płyta" – trenowanie sekwencji zachowań.
  • Technika „obrona granic”, jako asertywny sposób działania na nieakceptowane zachowania – ćwiczenie: „5 kroków”.

Moduł 8: Konstruktywne wyrażanie oceny współpracownikom:

  • Kontrola a monitorowanie wykonania zadania – różnice w podejściu kierowniczym.
  • Cel informacji zwrotnych i zasady działania kierownika.
  • Konstruktywna informacja zwrotna, jako wiedza dla pracownika o tym:
    • Jakie są wymagane standardy?
    • Jak radzi sobie z pracą?
    • Co powinien zrobić, aby sprostać wymaganiom?
    • Jakiego wsparcia może oczekiwać z drugiej strony?
    • Posługiwanie się faktami w wyrażaniu oceny.
    • Konstruktywna informacja zwrotna w ocenie pracy i osiąganych wyników.
    • Ćwiczenie „moje obserwacje” symulujące wyrażanie oceny w warunkach pracy.

Moduł 9: Etapy rozwiązywania sytuacji konfliktowej:

  • Dostrzeganie problemów;
  • Analiza sytuacji problemowej;
  • Kreowanie rozwiązań;
  • Ocena pomysłów i rozwiązań.

Moduł 10: Detektory konfliktu w zespole:

  • Skutki niezauważania i zaniechania działania w sytuacji konfliktu;
  • Nieefektywne – schematyczne zachowania w sytuacji konfliktowej: ignorowanie, odwlekanie, pokojowe współistnienie, deprecjonowanie, reorientacja, separacja, eskalacja;
  • Po czym poznać konflikt – „case study - behawioralne wskaźniki sytuacji konfliktowej”;
  • Diagnozowanie własnego stylu rozwiązywania konfliktów – ćwiczenie „4 style rozwiązywania konfliktu”;
  • Obserwacja sytuacji a nie ocena osób, jako podstawa w twórczym szukaniu rozwiązań konfliktu.

Moduł 11: Skuteczne sposoby rozwiązania konfliktu:

  • Określenie celu działania;
  • Definiowanie problemu do rozwiązania:, „Co zrobić, aby …”
  • Partycypacja decyzyjna, jako metoda identyfikowania się z celem i rozwiązaniem konfliktu przez wszystkich zainteresowanych;
  • Rozmowa o przyczynach i sposobach rozwiązania z zainteresowanymi – prowadzenie rozmowy poprzez asertywny komunikat „JA”.

Moduł 12: „Burza Mózgów” – metoda twórczego myślenia w poszukiwaniu rozwiązań konfliktu – generowanie i ocena pomysłów – „case study w oparciu o realne sytuacje problemowe”:

  • Sesja przygotowawcza – wprowadzenie do sesji myślenia twórczego:
    • Przedstawienie zasad „burzy mózgów”;
    • Zaangażowanie wszystkich w poszukiwanie rozwiązania.
  • Sesja twórcza – poszukiwania wielości rozwiązań pozbawionego oceny i krytyki:
    • Szukanie pomysłów z wielu perspektyw;
    • Nie ocenianie i komentowanie pomysłów;
    • Zapisywanie pomysłów.
  • Sesja oceniająca – selekcji optymalnego rozwiązania zgodnie z wcześniej określonymi kryteriami:
    • Wartościowanie rozwiązań – wyznaczenie kryteriów oceny;
    • Selekcja pomysłów według kryteriów oceny;
    • Podejmowanie decyzji - wybór rozwiązań możliwych do zaakceptowania, które w największym stopniu zaspakaja interesy wszystkich stron (racjonalne i realne);
    • Technika: „plus – minus – interesujące” w ocenie rozwiązań;
    • Podsumowanie i zapisanie ustaleń;
    • Określenie metody wdrażania optymalnych pomysłów.

Moduł 13: Zakończenie i podsumowanie szkolenia:

  • Przegląd zagadnień ćwiczonych w trakcie szkolenia.
  • Technika „most w przyszłość” – jak mogę wykorzystać nowe umiejętności w swojej pracy? – Sesja informacji zwrotnych.
  • Przekazanie zadań wdrożeniowych:wdrożeniowe zadanie indywidualne sformułowane przez każdego z uczestników, którego realizacja będzie praktyczną kontynuacją celów szkolenia, czyli doskonaleniem umiejętności interpersonalnych w kierowaniu.

 

 

 

 

 

Trenerzy

Konsultanci